Stelling Bedrijvig Oss: Robotisering is een ver-van-mijn-bed-show
Bij ondernemend Oss viel hij recent weer op de deurmat; Bedrijvig Oss. Net als in de April-editie, mocht ik in de Juni-editie van het blad een stelling beantwoorden in zestig woorden. En ook nu behoeft mijn antwoord in Bedrijvig Oss eigenlijk meer dan zestig woorden. Want de stelling: “Robotisering is een ver-van-mijn-bed-show” is een complexe stelling, en vertoont bovendien flinke raakvlakken binnen het vakgebied van Chef du Web. Graag vertel ik je er daarom wat meer over, en deze keer in meer dan zestig woorden.
Voordat we verdergaan nog één keer mijn antwoord in Bedrijvig Oss: “Trends als robotisering en kunstmatige intelligentie gaan absoluut impact hebben op de arbeidsmarkt. Deze technologieën vinden op steeds grotere schaal plaats en mijn verwachting is dat dit iedereen binnen organisaties gaat treffen. Bij Chef du Web zijn we daarom continu bezig met het analyseren van data. Hierdoor maken we steeds efficiëntere en gerichte marketingcampagnes.”
Hoewel het ook in onze sector zeer belangrijk is om altijd het menselijke en creatieve aspect te behouden, bieden zowel automatisering als kunstmatige intelligentie kansen in de marketingcommunicatie-branche. Één van de grootste kansen is de enorme beschikbaarheid van data. Vanwege de steeds grotere ontwikkeling van automatisering, zijn we steeds beter in staat menselijk gedrag te analyseren. Voor ons heeft dit een enorm voordeel: We kunnen steeds beter voorspellen wat werkt én gaat werken op basis van feiten en getallen, in plaats van op onderbuikgevoel. Dit is de reden dat we onze marketingcampagnes steeds efficiënter inzetten. Door vooraf helder afgebakende doelstellingen op te stellen werken we toe naar een resultaat.
Een passende case is onze marketingstrategie voor BBQenzo.nl, een klant van ons die zich richt op de complete ontzorging op het gebied van barbecue-, gourmet-, en tapasmenu’s. Hierbij ligt de focus met name op grotere groepen. Op basis van statistieken komen er diverse conclusies aan het licht. Zo is het een feit dat er vaker besteld wordt wanneer de weersvoorspelling aangeven dat er mooi weer aankomt. Tevens hebben we ontdekt dat er qua herhaalbestellingen pieken zijn na zes maanden en twaalf maanden. Met deze wetenschap kunnen we de marketingmiddelen efficiënter inzetten: Zo investeren we nét even wat meer als we weten dat er mooi weer aankomt, en stellen we automatische mailings in die klanten ontvangen wanneer zijn zes en twaalf maanden geen bestelling meer hebben geplaatst. Door vervolgens de data te blijven analyseren, zien we of de strategie ook daadwerkelijk resultaat behaalt.
Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is met data. En om daarom de stelling nog eens heel kort te beantwoorden: Robotisering is zeker geen ver-van-ons-bed-show!