Het belang van kwalitatieve contentmarketing
Het is een trend van de afgelopen jaren; enorme hoeveelheden reclame en andere vormen van marketing worden tegelijk je huiskamer, badkamer en slaapkamer ingeslingerd via je televisie, laptop en telefoon. En des te groter de hoeveelheid, des te moeilijker het is om jezelf te onderscheiden, toch? We zien vaak dat organisaties deze uitdaging te lijf door te zenden. Door véél te zenden. Want het idee erachter is: “Als we maar vaak genoeg zenden, komen we er vanzelf tussen. En dan valt het vanzelf op, toch?” Het kan echter ook relevant zijn om minder vaak in the picture te komen, en te focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Bij Chef du Web hebben we een sterke voorkeur, en we leggen je graag uit waarom.
Focussen op kwantiteit is geen gekke gedachte. Op deze manier is de kans immers het grootst dat de potentiële ontvanger in aanraking komt met jouw product of dienst. Je creëert hierdoor bewustzijn. Het is de eerste stap van de zogenoemde ‘marketing-funnel’. Om de potentiële klant te overtuigen van een aankoop, zal hij toch eerst van het bestaan van jouw product of dienst moeten weten. Het probleem hier is echter: Bewustzijn leidt niet per definitie tot conversie. Het leidt niet onvoorwaardelijk tot de aankoop van jouw product of dienst. En daar zit de crux van het verhaal: de potentiële klant moet overtuigd worden met boodschappen die bij hem/haar passen.
Bij Chef du Web kiezen we daardoor voor kwaliteit. Begin eens met het selecteren van een doelgroep. Je boodschap is immers nooit geschikt voor iedereen. Daar zijn de eigenschappen en behoeften van mensen veel te divers voor. Alleen content die de bezoeker aanspreekt springt er tegenwoordig nog bovenuit en leidt tot betrokkenheid.
Deze betrokkenheid vanuit de bezoeker heeft verschillende voordelen. Op de eerste plaats leer je jouw doelgroep steeds beter kennen. Je krijgt een beeld bij wie er interesse hebben in jouw product of dienst, waarna je jouw marketing nog beter kan toespitsen op deze mensen. Je weet welke kanalen ze gebruiken, en welke boodschappen ze kunnen waarderen. Of welke boodschappen ze niet kunnen waarderen, want dat is net zo waardevol. Bovendien zorgt kwalitatieve content voor een betere online vindbaarheid. Wanneer je nadenkt over de woorden waar je op gevonden wil worden, en hier vervolgens omheen gaat werken, zul je zien dat je steeds hoger terecht komt in de zoekresultaten (SEO).
Op de lange termijn zal dit resulteren in het feit dat jij niet meer continu zal hoeven zenden. De bezoeker komt dan namelijk vanzelf naar jou toe!