< terug
Mark GruntjesEigenaar / marketing01/04/2016

Drie Keer SEO-zoekwoorden onderzoek

Hoe bepaal je op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden? Dit doe je door een goed zoekwoordenonderzoek te starten. Het doel hiervan is om erachter te komen hoe men zoekt naar de producten en/of diensten die jij aanbiedt.

Maar welke tools kun je hiervoor gebruiken? En hoe zorg je ervoor dat je nét wat slimmer bent dan de concurrent?

Hieronder 3 manieren om je eigen, unieke contentstrategie te bepalen.

1. De toekomst en het verleden:

Denk vooruit, door goed naar het verleden te kijken. Veel productnamen zijn heel erg voorspelbaar. Hier kan een bedrijf dan ook goed op inspelen. Zo weten we bijvoorbeeld van Apple dat ze beginnen met de ‘iPhone 6’ en dat er een jaar later de ‘iPhone 6s’ uit komt.

2. Analyseer je data:

Webmaster tools van Google, oftewel de Google Search Console. Een tool die de meeste bedrijven niet gebruiken, maar waar je héél veel uit kunt halen.

Het gaat hierbij om zoekwoorden waar je al op wordt gevonden. Deze data kun je door de onderstaande stappen te volgen.

Log in : https://www.google.com/webmasters/tools/
Selecteer de juiste website
Ga naar: Zoekverkeer > Zoekanalyse
Klik op, clicks, vertoningen, CTR en positie
Selecteer de meest langst mogelijke periode 90 dagen terug in de tijd

Wat het interessante hieraan is, is dat je ziet waar je klanten op zoeken! Je zult hier dan ook vele verrassingen tegen komen die je weer kunt inzetten voor je zoekwoordenstrategie.

Voorbeeld:
Voor een klant van ons zien we dat er op de zoekterm “Angus Beef” 10.303 keer gezocht is de laatste 90 dagen. Maar dat er maar 54 keer op geklikt is en de positie 8,3 is.

Omdat je door Google al geranked wordt op de zoekterm “Angus Beef” kunnen we hier dus gericht een blog of landingspagina op inrichten waardoor we snel naar een veel hogere plek kunnen stijgen.

Als je voor een zoekterm een apart artikel schrijft van minimaal 300 woorden met de juiste titels/koppen/afbeeldingen, gecombineerd met twee á drie interne links, dan zal je positie binnen die zoekterm omhoog gaan.
En bij een top drie rating kan de CTR vele malen hoger liggen.

3. Synoniemen en andere talen:

Jonge klanten gebruiken vaak andere woorden en andere talen in hun zoekstrategie. Zo kun je review, recensie en beoordeling gebruiken voor het zelfde resultaat. Maar als je dan kijkt naar het zoekvolume verschilt dit sterk per term:

Zo zie je dat er in de barbecue wereld veel gezocht wordt op “weber test” en dat de concurrentie op deze zoektermen laag is. Dit zou dus een mooie kans kunnen zijn.

Voer daarnaast eens je zoektermen in in Wikipedia, hier krijg je vaak hele interessante synoniemen voor een (algemener) woord.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het woord ‘bank’. Een bank kan zowel een meubel zijn als een financiële instelling. Zoek maar eens op ‘bank’ in Wikipedia. Je zult dan op deze pagina terecht komen.

Hier zie je dat je als synoniem voor bank, zitbank of bankstel kunt gebruiken. Er zijn dus meerdere woorden die je kunt inzetten voor het zelfde product.