Digitale transformatie
Één van de bekendste wetenschappers uit de geschiedenis, Albert Einstein, citeerde ooit: “Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.” Een mooi, maar ook belangrijk citaat. De toekomst is nu eenmaal belangrijk. Daar komt bij dat veranderingen elkaar, mede door de komst van moderne technologieën, in hoog tempo opvolgen. Deze digitale transformatie, richting een wereld waarin je niet meer om digitaal heen kunt, is ook diep binnengedrongen binnen organisaties en haar (potentiële) klanten. Veel organisaties zien dan ook de noodzaak in van goede marketingcommunicatie. Maar hoe kun je structuur aanbrengen binnen deze snel veranderende wereld?
Het komt vaak voor dat organisaties met veel enthousiasme (en terecht!) beginnen aan het uitvoeren van verschillende marketingactiviteiten. Men laat een nieuwe website maken en er worden Facebookberichten geplaatst. Wanneer er wat tijd over is wordt er een nieuwsbrief in elkaar gezet. Een goede, logische eerste stap van een digitale transformatie waarin men online actief is. Vaak blijkt echter dat de coördinatie ontbreekt en dat de tijd schaars is. Een strategie is vaak ver te zoeken. Laten we eerst eens even teruggaan naar misschien wel de bekendste vraag die er is: “Waarom?”
De waarom-vraag is een belangrijk, zo niet essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Wij van Chef du Web nemen dit daarom ook altijd als uitgangspunt. Een website of nieuwsbrief is geen doel op zich, maar het is slechts een middel om een doel te behalen. Door het ontwikkelen van een strategie vinden we het antwoord op deze waarom-vraag. Door het bundelen van krachten en inzichten wordt een pad richting de horizon uitgestippeld: Er ontstaat coördinatie, waar mensen verschillende rollen en taken aannemen. Een volgende stap richting digitale transformatie!
Een concrete, tijdsgebonden strategie levert veel voordelen op. Er ontstaan bepaalde en processen waaraan iedereen went. De marketingcommunicatie wordt een onderdeel van de planning. Hierdoor gaat men effectiever en efficiënter werken. Elk lid van de organisatie weet wat er op welk moment van hem verwacht wordt. Die nieuwsbrief is nu een onderdeel geworden van een herhaalde, tijdsgebonden cyclus, en niet een middel dat eenmalig ingezet wordt. Op deze manier wordt de marketing van de organisatie volwassener, betrouwbaarder en effectiever.
Er is echter een gevaar. De mens heeft vaak de neiging om vast te roesten in bepaalde patronen. Het is daarom belangrijk dat er één keer in de zoveel tijd kritisch gekeken wordt naar de bestaande patronen. Vaak helpt het als een buitenstaander hierbij meehelpt: Op deze manier blijft je marketingcommunicatie innovatief en blijf je opvallen.
Het klinkt misschien wat raar, maar eigenlijk zijn we bij Chef du Web ook een klein beetje Albert Einstein. Ook wij denken door middel van het ontwikkelen van gedegen strategieën met creatieve marketinguitingen voor organisaties aan de toekomst. Want de stip aan de horizon, die is belangrijk!