< terug
Daan Janssen – RoosenboomEigenaar / designer03/04/2017

Responsive logo design: Less is more!

In vroegere tijden, waarin logo’s voornamelijk voor drukwerk werden ontworpen, werd er één enkele versie van een logo gemaakt. Dit vergrootte de herkenbaarheid van een bedrijf, en een visueel aantrekkelijk logo bevordert bovendien de aantrekkelijkheid van de organisatie. Tijden zijn echter veranderd! Organisaties profileren zich online tegenwoordig op enorm veel verschillende plekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een logo op een website tot een avatar op Facebook. De manier waarop mensen deze logo’s tot zich nemen is ook nog eens zeer divers geworden. Mensen gebruiken tegenwoordig desktops, laptops, telefoons en tablets waarop de logo’s voorbij komen. Essentieel is dan ook dat een logo, in welke situatie dan ook, goed waarneembaar én toepasbaar is.

Voor het garanderen van optimale waarneembaarheid én toepasbaarheid is ‘responsive logo design’ een veelgebruikte discipline onder (web)designers geworden. Tijdens het ontwerpen van een huisstijl is een logo dat zich aanpast aan elk apparaat een vereiste geworden. Het gaat in dit geval niet alleen om grootte, maar ook om versimpelde elementen wanneer de logo’s kleiner worden. Met het ontwerpen van een nieuw logo dien je, met responsive logo design in het achterhoofd, met de volgende zaken rekening te houden.

  • Blijft het gekozen lettertype (font) goed leesbaar wanneer deze geschaald wordt?
  • Wordt de herkenbaarheid van het logo niet minder als het logo zwart/wit wordt gepresenteerd?
  • Zit er een opvallend element in het logo (dit kan een beeldmerk zijn, of een bepaald stijlelement), dat op zichzelf staand en op zeer kleine formaten herkenbaar is?

Enkele voorbeelden uit de eigen keuken van Chef du Web tonen aan wat de waarde kan zijn van responsive logo’s.

In het eerste voorbeeld zie je het oude logo van Speciaalbierbrouwerij Oijen en het nieuwe logo op een wat groter en een klein formaat. Uiteraard is de naam gewijzigd, waardoor het nieuwe logo minder letters bevat, maar daarbuiten is het gekozen lettertype beter schaalbaar dan het oude. Wanneer het logo verkleind wordt, bijvoorbeeld wanneer een gebruiker de website op zijn telefoon opent, is dit logo veel beter leesbaar.

In het tweede voorbeeld zie je het logo dat we hebben gemaakt voor BBQuality. We beginnen bovenaan met het volledige logo en laten vervolgens in enkele stappen zien hoe het logo kan schalen naar de iconische weergave. Hierdoor blijft het logo te allen tijde gemakkelijk herkenbaar én toepasbaar.

Het derde plaatje toont de restyling van de identiteit van Talentencampus Oss. We vonden de oude typografie erg goed, we hebben er alleen voor gekozen om deze anders te positioneren in verband met schaalbaarheid. In dit laatste voorbeeld zie je goed hoe belangrijk de leesbaarheid van een woordmerk is. Het is hetzelfde lettertype, maar puur door deze slimmer te positioneren blijft deze veel langer leesbaar.

Bovenstaande voorbeelden uit de keuken van Chef du Web tonen mooi aan wat de voordelen zijn van een logo dat responsive is. Kijk voor meer mooie voorbeelden eens op de website van Joe Harrison. Sleep met de grote van je scherm en see the magic happen!