Persona's
< terug
Mark GruntjesEigenaar / marketing19/04/2017

Persona’s: Weet jij wie jouw klant écht is?

Iedereen in de marketingwereld heeft er ooit van gehoord: Persona’s. Persona’s zijn fictieve personen, die echte, levende personen vertegenwoordigen. Ze vormen de doelgroep van je bedrijf. Doormiddel van een brainstormsessie bepaal je wie jullie klant is. Dit wordt vervolgens uitgewerkt in een fictief persoon die voldoet aan de kenmerken van jullie doelgroep. Denk bij deze kenmerken bijvoorbeeld aan demografische variabelen, maar ook gedrag, voorkeuren en behoeften. Hoe zorg je er voor dat deze kenmerken kloppen en je dus kloppende persona’s krijg?

Heb je al eens een persona gemaakt of zit je er nu midden in? Lees dan verder!

Meten = weten

Als je een persona wilt maken dan moet je dit doen op basis van feiten. Een persona is een fictief persoon maar de basis waarmee hij of zij tot stand komt, dien je volgens ons volledig op te bouwen uit cijfers. Deze cijfers zijn vaak lastig te achterhalen omdat ze continu in beweging zijn. Een persona maken is dan ook continu proces. Onderstaand enkele tips hoe je deze feiten kunt achterhalen.

Wat vertelt je website over jullie klanten?

Websitestatistieken zijn zeer belangrijk bij het vormen van een persona. De website vertelt je namelijk hoe mensen omgaan met je site.

  • Welke pagina’s bekijken klanten het meeste?
  • Hoe lang blijft de bezoeker op jullie website?
  • Welke externe sites zorgen voor meer bezoekers naar de website?
  • Welke zoektermen gebruiken bezoekers op de site?
  • Op welke zoektermen wordt je gevonden en op welke pagina komen ze dan binnen?

Uit deze cijfers kun je achterhalen waarom en hoe iemand op jullie site komt.
Daarnaast kun je ook zien welke pagina’s de klant interessant vindt.

Continu proces

De klant verandert, dus de persona’s ook. Zorg er daarom voor dat je om het kwartaal weer eens kritisch kijkt naar je website statistieken en daaruit volgend ook weer kritisch kijkt naar je persona’s. De ontwikkeling van een persona is overigens niet iets dat je móét doen om bij te blijven. Het is een methode die je toe kunt passen om betere resultaten te behalen.

Conclusie

Zorg er voor dat de basis van je persona’s uit echte data komt. Als een persona te ‘fictief’ is dan nemen anderen de persona’s niet serieus en zal je de doelgroep minder goed bereiken.