Leadgeneratie
< terug
Damy van HarenContent & Onderzoek18/05/2018

Leadgeneratie – De ultieme samenwerking tussen marketing en sales

Het is al enige tijd een hippe term in de marketingwereld: leadgeneratie. Leadgeneratie is een breed begrip. Het betreft alle activiteiten van een organisatie die gericht zijn op het aangaan van interessante contactmomenten met de buitenwereld. Er zijn dan ook veel manieren om leadgeneratie uit te voeren. Denk hierbij aan een website, e-mailmarketing of social media campagnes. Uiteindelijk moeten al deze contactmomenten gericht zijn op één ding: het verkopen van een product of dienst. Het omzetten van het contact in een klant. Samenwerking tussen een marketingafdeling en salesafdeling is hier de sleutel tot succes.

Kort gezegd: De marketingafdeling levert de leads aan, de salesafdeling kopt de leads binnen. Aan de marketeer dus de taak om continu nieuwe manieren te vinden en te innoveren binnen bestaande middelen om zoveel mogelijk interessante leads op te halen. Moderne tools bieden marketeers steeds meer mogelijkheden om gegevens van potentiële klanten op te halen.

Een begrip dat we bij Chef du Web al vaker hebben aangehaald, is de digitale transformatie. Met deze transformatie ontwikkelen we gedegen strategieën met creatieve marketinguitingen voor organisaties om ze qua marketingcommunicatie naar een hoger niveau te tillen. Één van de gevolgen van de digitale transformatie is dat tools steeds verder doordringen in onze samenleving: computers worden steeds krachtiger, machinelearning-technieken steeds geavanceerder en zelflerende algoritmes steeds slimmer. Zo zijn de technische ontwikkelingen niet meer weg te denken uit ons huidige leven, en bepaalt de manier waarop we de tools gebruiken uiteindelijk het slagen of falen ervan. Zo ook de tools in onze wereld, de wereld van de marketingcommunicatie.

Ook voor leadgeneratie zijn er tools die het gemakkelijker maken overzicht te krijgen in iedereen met een (latente) behoefte naar jouw merk. Zo kan het genereren van leads gestimuleerd worden door bijvoorbeeld slim in te spelen op websitebezoek. Door middel van marketing tools is het mogelijk om te zien welk bedrijf een website bezoekt, en welke product- of dienstenpagina dat bedrijf bezocht heeft.

Wat we vaak zien gebeuren, is dat organisaties zoveel mogelijk leads willen genereren, en minder nadenken over de kwaliteit van een lead. Wanneer iemand jouw kanaal bezoekt, is het essentieel dat de klantreis zich niet ontwikkeld tot een dood spoor. The key to success: Zorg voor goede content! Jouw klant is op zoek naar informatie, dus voorzie hem ook in deze informatie. Schrijf blogs en creëer landingspagina’s. In dit geval zal het initiële vermoeden van de klant dat jij de expert bent bevestigd worden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat goede content leidt tot betere vindbaarheid. En betere vindbaarheid leidt tot meer leads: een zeer gunstige, vicieuze cirkel!

Door bezoekers te monitoren en te voorzien van goede content wordt het voor de salesmedewerkers gemakkelijker om jouw product of dienst daadwerkelijk aan de man te brengen. In dit geval zullen jouw communicatiemiddelen ook écht resultaat gaan opleveren. Leadgeneratie: De ultieme samenwerking tussen de marketingafdeling en de salesafdeling!