Een spoedcursus doelgroepselectie
< terug
Damy van HarenContent & Onderzoek10/05/2019

Een spoedcursus doelgroepselectie

Wanneer je ons volgt heb je vorige week kunnen lezen wat het belang is van kwalitatief goede content. Het vergroot bijvoorbeeld jouw online vindbaarheid, én zorgt voor meer interactie met jouw ‘fans’. Één van de voorwaarden om tot kwalitatief goede content te komen, is dat die content aansluit op jouw doelgroep. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want stel jezelf eens de vraag: “Kan ik mijn doelgroep helder en duidelijk formuleren?”. Nee? Lees dan verder, want dan gaan we je een handje helpen!

Een succesvolle marketingstrategie gaat niet om het aanspreken van zoveel mogelijk mensen, het gaat om het aanspreken van de juiste mensen. Het formuleren van jouw doelgroep is een essentiële basis om een succesvolle marketingstrategie te voeren. Door een passende doelgroep te selecteren en vervolgens te bereiken zul je meer interactie creëren met jouw bezoekers. Dit biedt vervolgens kansen om nóg meer over jouw doelgroep te weten te komen, en nóg specifieker te targetten! Dan nu de vraag: Hoe bepaal je jouw doelgroep?

De bestaande ondernemer

Voor de bestaande ondernemer is het allereerst relevant eens te kijken naar het huidige klantenbestand. Neem deze eens kritisch onder de loep. Wie zijn deze mensen, en zijn er bepaalde trends zichtbaar? Bekijk de eventuele gemeenschappelijke demografische variabelen, interesses en voorkeuren. Wanneer je deze trends vindt, is het waarschijnlijk dat vergelijkbare mensen met dezelfde kenmerken mogelijk ook een voorkeur kunnen hebben voor jouw product of dienst.

De nieuwe (én bestaande) ondernemer

Ben jij beginnend ondernemer en is jouw klantenbestand nog niet zo groot? Of ben je op zoek naar nieuwe kansen op de markt, die naast je huidige doelgroep kunnen bestaan? Begin eens met het op een rijtje zetten van de demografische variabelen die passen bij jouw product of dienst. Denk hierbij aan zaken als geslacht, leeftijd, nationaliteit, inkomensgroep en opleidingsniveau. Naast de demografische variabelen is het verstandig om de mogelijke ‘psychografische’ variabelen op te schrijven; interesses, hobby’s en andere persoonlijke voorkeuren. Wanneer je een goed beeld hebt van jouw mogelijke klant, kun je enkele fictieve mogelijke klanten formuleren. Dit kun je doen in de vorm van persona’s. Het kan daarnaast tevens raadzaam zijn eens te kijken bij jouw concurrenten. Op wie ligt bij hen de focus? Begin met het creëren van bewustzijn en betrokkenheid binnen deze specifieke groep. Want uiteindelijk moet je ergens beginnen, toch?

En nu?

De belangrijkste les: Durf te selecteren, en maak gebruik van trial and error! Leg de focus op een doelgroep, en blijf monitoren. Blijft het gewenste resultaat uit? Schakel, en verleg je focus.

Wanneer je die heldere afgebakende doelgroep eenmaal geselecteerd hebt, welke mogelijkheden bieden al deze variabelen dan? Houd onze kanalen in de gaten want de komende tijd vertellen we je hier graag meer over! Een klein tipje van de sluier, speciaal voor jou: De mogelijkheden zijn eindeloos!